Review @HandboekSocial van @FrankWatching “Social media & business: dit is de actuele stand van zaken!”

fwwwww

Wat is de definitie van een handboek eigenlijk? Het is een publicatie die de stand van zaken over een onderwerp volledig én actueel beschrijft. Een lastige uitdaging voor elk digitaal onderwerp, zeker bij de brede term ‘social’. Maar ‘Handboek.Social’ van Patrick Petersen is zeker een handboek geworden. Het zal vast regelmatig geactualiseerd moeten worden, voor nu krijgt de lezer een goed beeld van social business en social media marketing anno 2015.

Eerste indruk: druk!

Mijn eerste indruk van het boek is ‘druk!’. De vele afbeeldingen, foto’s, tweets en gekaderde teksten maken het boek wat onoverzichtelijk, zeker in het eerste hoofdstuk. Maar goed, ik ben (net) geen digital native, waardoor mijn brein wellicht minder goed in staat is het geheel te scannen. Want gaaf is het wel, dat Patrick Petersen niet probeert al die interviews en achtergronden in zijn boek te proppen, maar simpelweg doorverwijst naar Vimeo-filmpjes, presentaties en artikelen.

De termen vliegen je in het boek om de oren. Het eerste hoofdstuk is getiteld ‘van sociologie, psychologie, deeleconomie naar social media’. En hoewel de gedachtegang goed is (plaatsen in een wetenschappelijk perspectief) komt de deeleconomie wel erg uit de lucht vallen, wordt hier weinig toelichting op gegeven en wordt er snel ingezoomd op social business.

Het gevaar bestaat dat er heel veel termen genoemd worden, maar geen ruimte is om overal diep genoeg op in te gaan. Positief zijn de cijfers en staatjes; die geven een heel concreet en actueel beeld. Het is daarnaast helaas niet te voorkomen dat de slordigheidjes en tikfouten in het boek voor wat irritatie zorgen. Verkeerd gespelde namen en een acroniem dat niet klopt, jammer!

Zonder transitie geen social succes

Column Ernst Jan bos: 'Delen, Delen en Delen!'
[Video] De @Mgtboeknl Bookchat over het Handboek.Social